forside.jpg

Kvant nr. 3 fra 2019

Information om bladet

Nyhedsektionen fra dette nummer
Download PDF
Klik på billedet for større version.

Artikler

Asteroidenedslag på Jorden og dinosaurernes endeligt – spor i Stevns Klint
Et ganske tyndt lag af ler i Stevns Klint indeholder ekstraterrestriske spor fra dengang de landlevende dinosaurer og mere end halvdelen af alt liv på Jorden uddøde under en kæmpe naturkatastrofe. Dette lerlag, Fiskeleret, markerer slutningen på Kridttiden og begyndelsen på en ny æra. Sporene fortæller historien om, hvordan en asteroide kolliderede med Jorden for omkring 66 mio. år siden og var medvirkende til én af de største masseuddøener i livets historie. Stevns Klint er en klassisk lokalitet for studier af Kridt–Palæogen-grænsen og oplagt at besøge i forbindelse med feltundervisning i gymnasiet.
Et efterår i medaljernes tegn
Eksperimentelle fysikprojekter i gymnasiet
En række eksempler på fysikprojekter fra Allerød Gymnasium; flere af dem lidt anderledes end traditionelle projekter.
Fysikhistorie – bogen “Historisk Fysik” og hjemmesiden www.fysikhistorie.dk
Ballut til bremsning af rumkapsel faldende fra 105 km
Amatørvirksomheden Copenhagen Suborbitals har en vision om at opsende en bemandet rumkapsel til en højde af 105 km på deres fremtidige mission. På turen tilbage til Jorden skal rumkapslen bremses af en ballut. Gennem computersimulering er radius af denne ballut fundet til at skulle have en størrelse på min. 1,25 m.
Den undvigende neutrino
Jagten på et Ørsted-relief
Kvants december 2018-nummer bragte et billede af et relief, som viser H. C. Ørsted udføre sit banebrydende 1820-forsøg, der afslørede en sammenhæng imellem elektricitet og magnetisme, og samtidig fortæller, at han grundlagde Den Polytekniske Læreanstalt i 1829. Her gennemgås et arbejde med henblik på at afdække dette reliefs historie.
Gnidning, arbejde og varme – breddeopgave 81 med didaktisk kommentar
Mit formål med artikelserien om breddeopgaver er – udover at gøre opmærksom på RUCs fysikuddannelse – dobbelt: Dels udvælger jeg opgaverne, så de kan have interesse som fysikproblemer i egen ret.Dels udvælger jeg dem med henblik på at kunne knytte didaktiske overvejelser til dem af interesse for fysikundervisere. I første omgang i forhold til universitetsundervisning. Men i anden omgang kunne der måske også trækkes paralleller til andre undervisningsniveauer
Fysik, foredrag og kartoffelmadder i Köln
Aktuelle bøger
Kommende foredrag